maandag 9 maart 2015

Week 5 - Goed gesprek, lekker aan de slag

Donderdag 19 februari zijn we als DOT op bedrijfsbezoek geweest bij van Wijhe Verf.
Onder begeleiding van Astrid hebben we het hele bedrijf kunnen bezichtigen.
Gezamenlijk hebben we alle onderdelen van het bedrijf doorlopen, waarbij Astrid ons tekst en uitleg gaf over dat gene wat we zagen. Zelf konden we vragen stelen waardoor de rondleiding veel informatie en inzichten heeft gegeven over dat gene wat van Wijhe Verf allemaal doet.

Het bedrijfsbezoek heeft ons meer kennis doen geven over wat van Wijhe Verf allemaal doet, waardoor er voor ons als DOT gemakkelijker de koppelingen gemaakt kan worden tussen de techniek (Betawerelden) & het bedrijfsleven (van Wijhe Verf).

Tijdens deze middag hebben we onze opdracht (tot nu toe) voor kunnen leggen aan Astrid. Waarmee zij in mee heeft gestemd. We zullen als DOT van Wijhe Verf proberen in een aantal opdrachten te verweven, alleen indien een koppeling mogelijk is. We willen alleen een koppeling maken wanneer het ook een toevoeging aan de opdracht is. Anders zijn wij opdrachten aan het ontwikkelen voor alleen de koppeling met van Wijhe Verf en dat is niet de bedoeling.

Wouter had de taak op zich genomen om aantekeningen te maken, hierdoor kunnen we terug halen wat er deze middag allemaal is besproken en gezegd (en dat is veel!).

Dinsdag 3 maart, kregen we de opdracht om als DOT een toren van pasta te bouwen met als top een spekje (hierbij de link naar uitleg achter de opdracht http://ed.ted.com/on/zSffRxgr). Tijdens het uitwerken van deze opdracht liepen we tegen het feit aan dat de samenwerking binnen de groep niet geheel soepel verliep. Dit was niet alleen ons als DOT opgevallen maar ook de begeleidende docenten van de Minor leren en ict.

Later deze dag hebben we ons als DOT afgezonderd van de rest van de groep om hier in alle rust met elkaar over in gesprek te gaan. De persoonlijke verwachtingen, inzet en manier van werken hadden onderling geleid tot frictie wat leidde tot frustratie, irritatie en daarmee individualisme i.p.v. samenwerking.

Tijdens het gesprek zijn we open en eerlijk naar elkaar geweest. We hebben alle problemen kunnen bespreken en daarbij opnieuw ‘realistische’ verwachtingen van onzelf en het DOT uitgesproken. Wat direct leidde in het als DOT aanpakken van de opdrachten waar we mee bezig zijn.

Eind van dag en woensdag 4 maart zijn we als groep bezig geweest met het maken van een Pecha Kucha & pilot test opdracht.
Omdat we bij voorgaande opdrachten hebben gemerkt dat het soms lastig is om met vier mensen bezig te gaan met een opdracht hebben we deze twee taken verdeeld.
Joshua en Max hebben zich bezig gehouden met de Pecha Kucha. Waarbij Wouter en Niek in sommige gevallen werden betrokken als ze zaten met een vraag/ onduidelijkheden.
Wouter en Niek zijn begonnen met het maken van een Pilot test opdracht. Waarbij ook zij Max en Joshua betrokken op momenten wanneer vier mensen meer kunnen dan twee. We merkten vrijwel direct dat de samenwerking veel lekkerder liep dan daarvoor en dat voelde voor ons als DOT prettig.


Voor de pilotopdracht maken wij gebruik van een ICT-tool waarbij de leerlingen online kleuren met elkaar kunnen mengen. (http://painting.about.com/library/blpaint/blcolormixingpalette1.htm) We hebben o.a. gekozen om dit online te doen omdat dit verf bespaart en het scheelt veel rommel in het klaslokaal. Daarnaast werkt dit sneller en kunnen leerlingen eerst wat spelen met de tool zodat zij kunnen leren hoe dat kleuren mengen in elkaar zit. Wanneer zij klaar zijn met het mengen van een kleur krijgen de leerlingen een recept waarmee zij verf kunnen mengen waar zij uiteindelijk hun uitgekozen kleur kunnen ontwikkelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten