woensdag 22 april 2015

Week 11 - Het balletje rolt door

22 april – Bezoek aan het Van Kinsbergen college
Op dinsdag 21 april zijn we met de minorgroep op bezoek geweest bij het Van Kinsbergen college in Elburg. We bezochten deze school, omdat deze voorop zou lopen op het gebied van ICT-toepassingen in het onderwijs. Op deze school wordt namelijk in elke klas gebruik gemaakt van iPads. Wij kregen de kans om als studenten van de minor Leren & ICT deze school te bezoeken en te observeren. Het bezoek begon met een presentatie van onze gastvrouw Marjan van de Vrie. Zij vertelde over de school en de wijze waarop ICT gebruikt wordt in hun onderwijs. Ze vertelde dat ze vanuit een visie de iPads hebben ingezet en niet om het gebruik van de iPads zelf. De visie van het Van Kinsbergen college luidt:
‘Op het van Kinsbergen college is een mens uniek in denken en doen. Ieder mens heeft zijn eigen stijl van leren. Aansluitend bij talenten motiveert om te leren. Kennis, vaardigheden, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid zijn de doelen van het leerproces.’
Hoewel bovenstaande visie erg optimistisch klinkt, zagen wij als DOT deze visie nog niet goed terug in de lessen die wij konden observeren. Naar ons idee staat het onderwijs met iPads op deze school nog echt in de kinderschoenen, ondanks het gegeven dat zij al relatief vooruitstrevend zijn op dit gebied. iPads bieden veel mogelijkheden, die volgens ons tot dusver niet allemaal benut worden. Zover wij zagen, werden er geen applicaties of mogelijkheden toegepast die zonder iPads in principe niet mogelijk zijn. De meerwaarde van de iPads in het onderwijs bleef naar onze mening dus moeilijk te herleiden.

Ondanks dat wij niet heel erg onder de indruk waren van de ICT-toepassingen op het Van Kinsbergen college, weten wij dat ze ook nog maar net begonnen zijn met deze wijze van onderwijzen en wat dat betreft goed op weg zijn. Onze coach, Jan Stormbroek, die veel scholen bezoekt, vindt zelfs dat deze school ver voorloopt op andere scholen waar ook iPads gebruikt worden. Ook was het bezoek een verrijking voor ons beeld van ICT in het onderwijs. We hebben gemerkt dat het allemaal nog vrij nieuw en wennen is en dat een echt effectieve werkwijze nog lastig te vinden is. Want wanneer is ICT echt van meerwaarde en wanneer werkt het effectief?

23 april – Het verdere verloop van het project
Na een korte terugblik op het leerzame bezoek aan het Van Kinsbergen college in Elburg, startten we het consult met onze begeleiders Jan Stormbroek en Geert Holwerda. We kregen feedback over de opdrachten van de werelden Mobiliteit & ruimte en Water, natuur & energie waar wij vorige week hard mee aan de slag waren gegaan. Wij zijn als DOT blij om te kunnen zeggen dat de begeleiders in eerste instantie tevreden zijn over het product dat wij nu ontworpen hebben voor Carmel College Raalte. Het opgavenboekje voor leerlingen zag er bijvoorbeeld verzorgd uit en inhoudelijk is het project ook in goede banen. We hebben echter nog enkele aandachtspunten gekregen, voornamelijk op inhoudelijk gebied. Zo kan het handig zijn om de doel onder te verdelen in proces- of productdoelen, moeten de 21st century skills duidelijker geëxpliciteerd worden, moet naast de doelen het algemene belang van ons onderwijs benoemd worden en moeten we bepaalde gemaakte keuzes concreter verantwoorden. Het project moet kortom voor een ‘vreemde’ direct uitvoerbaar zijn wanneer hij het project en de docentenhandleiding leest. Het gevaar heerst bij ons namelijk dat wij zelf heel goed weten wat we bedoelen wanneer we iets beschrijven, maar dat dit voor een ander wellicht minder duidelijk is. Voor volgende week gaan wij hard aan de slag met het concretiseren en expliciteren van ons project. Het gaat dan om zowel de handleiding voor docenten als om de opdrachten voor leerlingen. We nemen daarbij als uitgangspunt dat iedere (deskundige) leek het project direct zou kunnen uitvoeren.

Tot  volgende week!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten