woensdag 22 april 2015

Week 10 - Onderwijs ontwikkelen

Deze week zijn we lekker verder gegaan met het ontwerpen van opdrachten die aansluiten bij de zeven werelden van techniek. Deze week hebben we de wereld van Water, Energie & Natuur behandeld. Bij het ontwerpen van deze opdracht hebben wij weer de OOMP-methode gebruikt. Leerlingen zullen dus eerst kort onderzoeken daarna ontwerpen om vervolgens het ontwerp te maken en dit te presenteren/reflecteren. Voor deze wereld hebben we er voor gekozen om leerlingen een nieuw soort ecoduct te ontwerpen of een bestaande dierenoversteekplaats te laten verbeteren. We laten de leerlingen eerst een klein vooronderzoek doen naar bestaande dierenoversteek methoden, hierna gaan zij een nieuw soort ecoduct ontwerpen (dit onder tijdsdruk zodat je een zó creatief mogelijk ontwerp krijgt).  Hierna gaan zij dit ontwerp maken, dit zal in overleg gaan met de docent zodat er voor een nuttige manier van uitwerken wordt gekozen. Dit kunnen verschillende manieren zijn waar niet per se eisen aan zijn verbonden. Het probleem bij deze opdracht is dat we nog niet echt een goede manier hebben gevonden om de ICT erin te verwerken, leerlingen doen al wel een vooronderzoek waarbij zij een computer gebruiken. Daarnaast is er natuurlijk ook de uitwerking van de video log door de leerlingen waar de ICT er dik boven op ligt. Het zou kunnen dat wij het daarbij laten, maar we willen eigenlijk nog wel een ICT-hulpmiddel om de opdracht mee te verrijken.
Naast het uitwerken van de Water, Energie & Natuur wereld, zijn wij ook al begonnen met het brainstormen voor een opdracht voor de Science & Exploration wereld.

Deze week hadden wij ook weer een consult met onze projectbegeleiders Jan en Geert. Uit dit consult is gekomen dat wij nog een laatste blik op ons projectvoorstel moeten werpen, het moet concreter en waarbij vooral de nadruk ligt op waarom wij bepaalde keuzes maken. Het projectvoorstel is nog wat te abstract, dit was voor ons ook een bewuste keuze omdat wij eenmaal nog niet wisten wat de uitwerkingen per wereld zouden gaan worden. Dit begint nu wel steeds duidelijker te worden, omdat wij ongeveer per week een wereld uitwerken. Op de McDonald's opdracht kregen wij positieve feedback. We moeten echter uitkijken dat we de leerlingen soms niet te vrij moeten laten, omdat er dan uitwerkingen kunnen ontstaan die niet aan onze oorspronkelijke verwachtingen voldoen. Als DOT twijfelden wij nog of wij ook docentenhandleidingen zullen maken of niet. Jan en Geert gaven aan dat zij dit graag wel wilden zien en dus zullen wij op korte termijn hier een format voor maken waar telkens een kleine aanvulling geven per wereld op wordt gegeven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten