Deze week zijn we lekker verder
gegaan met het ontwerpen van opdrachten die aansluiten bij de zeven
werelden van techniek. Deze week hebben we de wereld van Water,
Energie & Natuur behandeld. Bij het ontwerpen van deze opdracht
hebben wij weer de OOMP-methode gebruikt. Leerlingen zullen dus eerst
kort onderzoeken daarna ontwerpen om vervolgens het ontwerp te maken
en dit te presenteren/reflecteren. Voor deze wereld hebben we er voor
gekozen om leerlingen een nieuw soort ecoduct te ontwerpen of een
bestaande dierenoversteekplaats te laten verbeteren. We laten de
leerlingen eerst een klein vooronderzoek doen naar bestaande
dierenoversteek methoden, hierna gaan zij een nieuw soort ecoduct
ontwerpen (dit onder tijdsdruk zodat je een zó creatief mogelijk
ontwerp krijgt). Hierna gaan zij dit ontwerp maken, dit zal in
overleg gaan met de docent zodat er voor een nuttige manier van
uitwerken wordt gekozen. Dit kunnen verschillende manieren zijn waar
niet per se eisen aan zijn verbonden. Het probleem bij deze opdracht
is dat we nog niet echt een goede manier hebben gevonden om de ICT
erin te verwerken, leerlingen doen al wel een vooronderzoek waarbij
zij een computer gebruiken. Daarnaast is er natuurlijk ook de
uitwerking van de video log door de leerlingen waar de ICT er dik
boven op ligt. Het zou kunnen dat wij het daarbij laten, maar we
willen eigenlijk nog wel een ICT-hulpmiddel om de opdracht mee te
verrijken.
Naast het uitwerken van de Water,
Energie & Natuur wereld, zijn wij ook al begonnen met het
brainstormen voor een opdracht voor de Science & Exploration
wereld.
Deze week hadden wij ook weer een
consult met onze projectbegeleiders Jan en Geert. Uit dit consult is
gekomen dat wij nog een laatste blik op ons projectvoorstel moeten
werpen, het moet concreter en waarbij vooral de nadruk ligt op waarom
wij bepaalde keuzes maken. Het projectvoorstel is nog wat te
abstract, dit was voor ons ook een bewuste keuze omdat wij eenmaal
nog niet wisten wat de uitwerkingen per wereld zouden gaan worden.
Dit begint nu wel steeds duidelijker te worden, omdat wij ongeveer
per week een wereld uitwerken. Op de McDonald's opdracht kregen wij
positieve feedback. We moeten echter uitkijken dat we de leerlingen
soms niet te vrij moeten laten, omdat er dan uitwerkingen kunnen
ontstaan die niet aan onze oorspronkelijke verwachtingen voldoen. Als
DOT twijfelden wij nog of wij ook docentenhandleidingen zullen maken
of niet. Jan en Geert gaven aan dat zij dit graag wel wilden zien en
dus zullen wij op korte termijn hier een format voor maken waar
telkens een kleine aanvulling geven per wereld op wordt gegeven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten